The butterfly effect
Rar intalnim pe plaiurile mioritice pe cineva care sa priceapa acest lucru. La ce se refera? Este simplu, orice actiune pe care tu o faci va influenta intr-un mod mai evident sau mai putin evident soarta jocului.
De la un anumit nivel, cand poti stapani anumite actiuni (gen ‘sa nu ratezi torrent combinat cu x’, ‘sa stii ca daca dai stun peste stun , durata va fi a ultimului stun dat’, ‘sa dai in mai putin de o secunda sleep pe unu ulti pe altu cu Atropos’ etc.), munca de echipa se simte din ce in ce mai tare. Stiu sigur ca lucrul asta este adevarat deoarece multi jucatori buni au pierdut in fata noastra , desi noi individual suntem mai slabi ca ei.
O simpla organizare poate conta foarte mult, de la un plan bine pus la punct pentru urmatoarea bataie 5v5, la cat sa farmezi cu un anumit erou, la ce lvl sa iti dai TP sa ganghezi.
Idei tampite clasice
1.SUPPORT PLAYERUL ESTE CURVA JOCULUI
Foarte putini din playerii cunoscuti din Ro pricep importanta lor , si mai putini de atat sunt si capabili sa ii joace in felul care trebuie.
Din punctul meu de vedere cel mai greu rol in dota este cel de support deoarece o actiune gresita te poate costa viata. Nu ai timp de a 2-ua sansa si asa mai departe, o miscare gresita si te poate duce lejer la infrangere desi nu pare.
Un jucator de suport trebuie sa iti asigure niste conditii minime ca tu sa te poti dezvolta, si in final cand dai attack sa faci triple kill cum inteleg gresit majoritatea, ideea de pro playeri. Probabil daca faci un sondaj de opinie nu o sa afli un raspuns diferit de : ‘ia gaina’ , ‘ia wards’, ‘lasa-mi creepi’ si ocazional ‘pune wards’. Actiunile astea sunt cred ca doar un sfert din ce trebuie sa faca un suport ca sa il joace la potentialul lui maxim. Pe langa toate acele indemnuri de mai sus , care pot varia in functie de ce se intampla in joc, as mai adauga
· nu face iteme tampite pe tine ( ‘gen 2 bracere fara boots’), un support trebuie sa rusheze boots cat poate de repede, cele mai importante iteme sunt boots , scrol de TP, flask, calrity, wards, phase boots
· nu sta pe linie cu carryu daca sunteti doar voi 2 , scopul e sa il cresti cat mai tare pe el nu sa cresteti impreuna, poti sa iti gasesti o utilitate gen sa tragi creepi, sa ganghezi sau cea mai rar intalnita sa campezi in fog , si sa astepti sa iti salte micul prieten ca atunci cand retaliati sa ii omorati.
· trebuie sa stie foarte clar cand trebuie sa attace creepi si cand nu, avand in vedere ca laneul pe care sta suportu mai mereu este de 2, trebuie sa existe o colaborare foarte stransa intre ei . Sunt anumiti cripi care un erou singur nu ii poate lua , cel mai evident caz e atunci cand intra in turn. Daca suportul tau iti da niste bucati cand trebuie tu ca carry poti da last hit.
· Nu murii fara sa cumperi sau degeaba. Banii iti cresc incet si cand stai pe loc. Lumea subestimeaza aceii bani, dar cu rabdare faci bani de boots destul de repede
· Cand poti cumpara scroluri de TP pentru aliati, nu ezita sa o faci daca iti acoperi prioritatile intai.
· Fa pe gaina ambulanta. Avand in vedere ca trebuie sa te misti des pe harta , in anumite cazuri adu iteme cui ii trebuie din baza ca altu de pe alt lane sa foloseasca gaina.
· Sinucidete cand e cazu, iar cazul din ce am jucat eu se intampla foarte des. Tu o sa fii si vei fi cel mai mic lvl de pe harta, folosestete de asta intr-un scop pozitiv, daca mori te nasti f repede.
2.ALEG CE IMI PLACE NU CE STIU
Am intalnit de nenumarate ori asa zisi “jucatori de potm” care il aleg on and on , si il joaca la fel de prost de fiecare data. Iar asta se intampla nu pentru ca sunt ei incapabili, ci pentru ca joaca de fiecare data acelasi rol cu eroi diferiti nepotriviti pentru rolul respectiv.
Daca iti place sa farmezi o ora si la final sa iti scrie numele pe ecran cum ii bati pe toti nu am nimic impotriva, dar i-ati un erou care sa poata sa faca asta. Ma refer la meciuri serioasa , nu la publice ca acolo poti face si rapier pe ezalor si bati pe toti ( e testata si merge).
Cel mai important lucru pe care un jucator semi-carry, ganger, sau initiator este sa nu rateze ocazii. Ca sa poata sa faca asta trebuie sa vada foarte bine minimapul. Sa aiba o vedere de ansamblu al eroilor adversi si aliati, sa ii vina foarte natural si lejer sa observe totul ca un intreg.
Pentru initiatori:
· sa aiba reflexe foarte bune, (si aici ma refer cu tot cu dotakeys, sa poata da dagger ulti fara probleme)
· sa aproximeze cum trebuie cat timp le ia anumitor eroi sa vina, sa casteze o magie , cat rezista si cat dmg da.
· foarte multa rabdare ( multi Earthshakeri am vz ca nu stiu sa campeze dupa ce au luat dagger, si chiar si inainte sa il ia in anumite cazuri, rolul lui dupa ce are dagger e doar sa ii prinda cu chilotii in vine nu sa puna pe el travel shiva hex si mai stiu eu ce. In anumite cazuri face suficienti bani sa puna pe el si fara sa stea sa farmeze o ora.)
· orgoliu foarte scazut calm foarte ridicat, foarte des se intampla sa existe neintelegeri in pozitionare si tu ca initiator sa ai o pozitie buna sa ii prinzi pe toti dar sa nu aiba cine sa dea suficent dmg in timpu ala. Este cat se poate de evident ca nu ar trebui sa sara sa nu faca nimic si dupa sa tipe la aliati ca de ce nu erau acolo , e de datoria lui sa initieze doar cand posibil ipotetic poti face ceva)
· sa se pozitioneze bine intr-o bataie , sa nu existe dupa , celebra “mi-am luat dmg si nu am putut sa sar”
· moral ridicat, stiti cu totii momentele in care “daca ar fi sarit ar fi facut istorie”, si cei mai buni playeri rateaza ocazional momente d’astea, asta nu inseamna ca vei pierde meciu (desi cateodata e prea tarziu :D )
Pentru gangeri:
· sa priceapa ca rolul lor e in unele cazuri identic cu cel de support, si anume sa contribuie la cresterea carryului echipei. Singura diferenta majora este ca gangerul poate ajuta mai des omorand inamicul, eliminand astfel amenintarea si carry-ul putand farma in liniste.
· sa ia foarte des runele, mai ales daca foloseste bottle.
· sa participe foarte des la batai
· sa aiba grija cat farmeaza cand si unde, asftel incat sa nu “ia” din banii celorlati care au nevoie
· ca si in cazu initiatorilor iti trebuie reflexe foarte bune , sa nu rateze stunuri magii etc.
3.CEL MAI TARE JUCATOR E ALA CARE LE DA IN CAP
Ideea asta de cine e cel mai bun jucator de dota e foarte relativa. Eu unu nu am gasit o definitie mai buna pentru cel mai bun jucator de dota decat “cel mai bun jucator de dota e ala care isi respecta cel mai bine rolul, si poate completa golurile celorlalti” iar pe langa asta as mai adauga “cel mai bun jucator de dota nu e neaparat singurul”.
Ca sa dau un exemplu real, eram intr-un meci Viper pe lane cu Spectre (legendarul Freezer), si pusesem ward in apropierea de unde farmam amandoi. Eram foarte concentrat la a face harras pe Warlock si intr-un moment de neatentie a venit cineva la gang. Pe minimap as fi avut timp sa il vad, dar din pacate nu am fost suficient de atent. Freezer s-a dat in spate , iar eu la scurt timp am murit. Mi-a zis ca de ce am mai pus ward daca vine ala si ma omoara. Avea dreptate , a fost un pic cam penibil sa imi pun ward special sa evit gang-ul si sa mor fix din acea cauza. Dar rezultatul putea sa nu fie acela daca pur si simplu nu ar fi tacut pe ventrilo si mi-ar fi zis “da-te ba boule back ca mori”.
Unii nu au suficienta atentie distributiva sa poata ajuta, alti pur si simplu nu vor , considera ca nu mai are rost jocul daca el tre sa ajute si pe altu, indiferent care din cazuri e real nu prea conteaza deoarece rezultatul este acelasi : “FAIL!”
Carry-ul are un rol la fel de important ca restu rolurilor. Chiar daca pare ca e mai usor de jucat de cat restu, cel putin eu asa cred , nu inseamna ca oricine poate juca. Un carry trebuie sa:
· sa nu rateze last hituri
· sa aiba suficienta atentie distributiva sa poata farma si din cand in cand sa mai urmareasca si minimapu
· sa inteleaga ca in anumite cazuri se merita sa cumpere niste warduri sau un upgrade la chick, si alte lucruri pe care in mod normal un carry nu le face. Ca sa exemplific : “la primii 200 sa iei wards Maiden” si el ia toti creepi pe lane ca e Tini si are Quelling blade . Conta cine lua aia 200? Ce diferenta era daca Maidenu lua 4-5 creepi sa ia wards , si ce diferenta e daca nu ii ia Maiden si ii ia Tini si cumpara wards? Singura diferenta care o vad eu e ca shansele sa ia Tini creepi sunt mai mari decat sa ia Maiden datorita dmg-ului imens pe bucata.
Ce inseamna sa joci in echipa
Multa lume vorbeste despre cum e sa “joci in team” , dar nu toti percep cum trebuie ce inseamna. Eu sincer cred ca pentru unii astea pur si simplu sunt niste vorbe, niste texte care vag au un inteles clar la ei in cap.
Efectul asta de fluture nu se limiteaza doar in warcraft, e valabil si pe ventrilo sau in ce discuti inainte de meci sau dupa samd. Pare ca nu are o importanta asa de mare , dar din experienta mea aparenta tampenie are o insemnatate uriasa.
In trecut am reusit sa bat echipe foarte puternice cu jucatori “foarte slabi”. Cred ca atunci a fost si momentu cand am inteles ca tot ce stiu e defapt un pic cam stramb, si ca undeva in logica mea o un mare gol din moment ce credeam ca shansele noastre sa castigam sunt egale cu 0. Am analizat asa mai detaliat situatia si am ajuns la concluzia ca o echipa care se intelege bine si in joc, si in “viata reala” are shanse de castig mult mai mari decat cu una formata din jucatori exceptionali dar care duc lipsa de comunicare, bun simt si ce mai e nevoie pentru a exista o oarecare armonie.
Kuroky cand juca cu Draich in echipa, juca exceptional , acum in ultima vreme pot spune ca “pute a sarmale stricate”. A facut in meciuri oficiale 3 Battlefury pe Kunka, murea in 6 secunde datorita lipsei de Bkb. Mi se parea ca Draich joaca infect, murea de multe ori aiurea , dar simplu fapt ca statea pe ventrilo si ii zicea de vreo 2-3 ori ce iteme sa faca , castigau meci de meci . Mai puteam sa zic dupa ca ala joaca prost cand el cu echipa lui ma bate de fiecare data? Si nu doar pe mine , batea pe toata lumea cu care juca.
Tin minte ca multe meciuri in care sunt 100% sigur ca le-am pierdut deoarece existau altercatii intre playeri. Incerc pe tot posibilu sa reduc chestiile astea, mai ales intr-un meci oficial. Dar cel mult pot sa fac sa inceteze , nu pot apasa pe un buton si sa nu mai fie x sau y nervos.
Pe de alta parte am avut si eu momente de slabiciune, in care echipa a fost acolo langa nu au aruncat cu rahat la primele tampenii care le-am facut.
Comunicarea, depasirea orgoliilor tampite, intelegerea ca marea majoritate a certurilor sunt frustrari refulate din alte medii , fac o echipa sa mearga. Majoritatea jucatorilor de dota sunt baieti , asa ca am sa ma adresez strict lor. De cate ori nu va enervat prietena asa fara sens ca e ea suparata pe viata? De cate ori nu ati tipat la unu in joc ca sunteti ofticat ca ati picat nu stiu ce examen sau ca nu va iesit o combinatie? Daca toate lucrurile astea sunt diminuate la antrenament sau in meciuri oficiale, rezultatele cresc considerabil.
Cand prostu/prostii echipei o sa devina prietenul/prietenii ei , o sa vedeti mai des echipe de top cum nu inteleg ce ii lovesc cand se intalnesc cu voi.
Am o dilema...nu de mult timp am avut "ocazia" sa joc cu un player care s-ar spune ca joaca la nivel inalt...pe garena pe un room de high level,Europa...si playerul era Loda (suedez) ...jucam cu un inca un prieten care era entuziasmat ca are ocazia sa fie coechipier cu un asa-zis "PRO" in toate puterea cuvantului si eventual "fure" ceva din skill-ul suedezului...insa nu a fost asa...mighty loda (eticheta mighty bineinteles pusa datorita renumelui) juca patetic...cu Void...pe langa constructia porasta (iteme/skill) nici jocul nu-l pricepea...Chronosphere dadea intotdeauna aiurea si intotdeauna ca sa scape...ma simteam jenat sa il intreb dar totusi i-am zis "dude,would you try MoM or else?" nu zicea nimic...in plus,mai tarziu a inceput sa se certe cu alti playeri...era vizibil frustrat...nimic nu-i iesea si s-a decis sa paraseasca jocul...dupa ceva timp ( 2-3 zile) a urmat meciul Romania - Suedia unde "tricolorii" au facut un meci mare (multumim Ppasarel&Co. pt victorie) si am urmarit si eu meciul si surpriza!cine sa fie?cine sa fie?..era insasi EL...loda...imediat mi-am zis n-au nicio sansa nordicii cu asta (oricum nu ar fi avut nici cu oricare altul :D ) am urmarit meciul...juca cu Kunkka (o fi cacofonie? :-s ) si a jucat bine , binisor as putea spune...orcium mult mai bine decat meciul in care am jucat si eu cu el...si acum vin cu intrebare pt tine Ppasa (asta bineinteles daca ai avunt bunavointa sa citesti) el e bun si in meciul ala cu Void l-am inflentat noi sau a jucat lejer cu noi iar in meciul oficial s-a mobilizat?...sau ,proband teoria ta ,jocul de echipa i-a scos la iveala "talentele"?...sau pur si simplu e n00b si l-a tinut team-ul in spate? :D....si acum vorbind la general,are miza influente asupra jocului celor de talia ta,a lui,a voastra cei ce jucati la nivel inalt?
RăspundețiȘtergerePhalax
pai avand in vedere ca nici nu am vz jocul de care zici, si se intra des cu spoofer sau garenaHack cu nikcuri "celebre" nu am de unde sa stiu daca nu era el,daca nu l-ati ajutat sa farmeze voi, daca era beat/bolnav/nu avea chef sa joace serios etc.
RăspundețiȘtergereevident ca miza are efect, una e sa joci un meci in care stii sigur ca oricum te califici din grupe, si alta e sa stii ca de meciu ala depinde calificarea. Pentru mine in dota miza ca premiu nu a avut vreun efect negativ, in schimb ma face sa trag mai tare cu cat ajung mai aproape de locul 1 in concurs.
"Dar rezultatul putea sa nu fie acela daca pur si simplu nu ar fi tacut pe ventrilo si mi-ar fi zis "da-te ba boule back ca mori"."
RăspundețiȘtergereCe ai mai fi invatat tu din asta daca iti zicea sa te dai b? R:Nimic :)
ce pot sa zic, ii multumesc lui Freezer ca mi-a dat ocazia sa vad ca lumea e imperfecta :)
RăspundețiȘtergereInteresant
RăspundețiȘtergeree o mare prostie suport si carry.
RăspundețiȘtergereda sunt de acord cu ideea de carry, unul sa creasca mare si tare si sa-i incinga pe baieti pe final, dar sa joci suport cum mi se pare mie ca reise din spusele tale, sa fii cu 5-6 lvl-le in urma celorlalti fiindca mai mereu esti pe drum e o prostie.
la cata matematica stiu eu 5 ESTE MAI MARE CA 4. eu prefer 5 eroi crescuti, NU unul de lvl 6(suport), 3 eroi de lvl 9 si unul de lvl 11.
e penibil sa ai madenul si sa nu ai iteme pe el, fiindca 20-30 de minute saracul a cumparat tp, warduri si gaini.
tiny e un farmer, alchimist, never, etc.. etc..
warduri sa ia toti, NU UNUL. sunt curios cine joaca suport cum va place voua 2 jocuri la rand.?!?
trebuie ward, dar nu sa puna numai unul.
Well,sa iti explic unde cred eu ca gresesti.
RăspundețiȘtergere1. La treaba cu matematica,acel 1-2 levele in plus la unul din eroi echipei,poate compensa lejer deficitul de level de pe support.Sa luam CM (Rylai aka Crystal Maiden) si sa ii facem o analiza.
Acest erou nu are nici pe departe un damage decent pe atackul normal,la skills are slow-ul destul de mediocru in efect cat si damage si skillul de disable care e destul de util la team fights (inca de la lvl 1 al skillului) iar,in final, o ultimata relativ ok dar cu deficit mare in a nimeri eroii adversi (lets face it, CM nu prea nimereste cu ultimata ei si in timpul channelului e destul de vulnerabila).
Cu toate astea,se bucura de admiratia "publicului" pentru marele support adus (brilliance aura) care ajuta nukerii foarte mult in timpul luptelor (evitandu-se astfel nevoia de a te retrage pentru a se regenera mana).CM are norocul de a oferi support incontestabil echipei, inca din minutul 1 al jocului,indiferent de levelul pe care il are.Atata timp cat CM are maxate skill 2-3 si minim 1 pct in skill 1,personal consider ca nu mai are nevoie de level.
Pe parcursul jocului isi ajuta echipa cu wards (a lot of em),transport de iteme pt unii,gaina pt altii si bineinteles,in mod evident,suport prin intermediul skillurilor sale.
2. Un carry nu trebuie sa ia wards si alte chestii de genul asta deoarece trebuie sa isi concentreze 100% din bani asupra cumpararii de iteme care sa ii maximizeze jocul.
Pentru a intelege mai bine rolul unui support,iti recomand sa privesti cu atentie cateva din jocurile lui Pusher (personal, mi se pare cel mai bun support al momentului).
3. Eu in puburi joc diversi eroi (potm destul de ok,kunkka foarte bine,un nevermore decent si multi altii). In jocurile serioase,de obicei merg support si joc dazzle,warlock,venge(cand e cazul,nu prea e pick la -cm),leshrac,CM si cam asta fac tot jocul.Nu prea cumpar gaina ce-i drept dar asta de obicei pentru ca nu sunt singurul support din echipa si impart sarcinile.
De obicei joc destul de calm dar mereu reusesc sa ma scoata unii din minti ,in puburi.cand joc carry sau ganger si primesc vesnica si celebra replica atunci cand fac kill "De ce furi? :(( "...
Oricum PP,imi place cum scrii si apreciez mica ta "campanie" de culturalizare a maselor in ceea ce priveste dota,poate asa starnesti imaginatia in oameni si o sa inceteze sa faca iteme de leech pe toti eroii samd.
si eu apreciez ca i-ai explicat la om si m-ai scutit de o grija ;) :D
RăspundețiȘtergere